zondag 30 december 2012

Twentse Kniepertjes

Zoals ik ieder jaar bak ik weer de heerlijke Twentse Kniepertjes. Het is een traditie geworden. Ik heb een leuk recept via internet gevonden . En daar zelf nog kaneel en anijs toegevoegt . Er kan zelfs een borrelglas jenever door las ik. Nou dan worden ze zeker lekker , maar ik heb geen drank in huis dus dan maar zonder.
Ik zet hier het recept op de blog en een leuke fotosessie van de Kniepertjes.

Twentse Kniepertjes:


Ingrediënten

500 gram suiker
500 gram bloem
250 gram margarine
ongeveer 400 ml handwarm water
2 eieren (kamertemperatuur)
2 zakjes vanille suiker



Hulpmiddelen

Kniepertjes ijzer
Mengkom
Litermaat

Voorbereiding

Vet het ijzer in met een beetje slaolie.
Breng het ijzer op temperatuur stand 4/5

Bereidingswijze

Weeg alles af, meng het in een mengkom. Voeg aLs laatste het water toe en meng het met de mixer tot een egaal beslag.
Het moet makkelijk door te roeren zijn. Eventueel iets water toevoegen (voorzichtig maak het niet dun). 
Bakken maar!
Blijft het plakken? Op gevoel ietsie warmer bakken of nog een keer met slaolie insmeren.

Serveertips

Je kan de kniepertie plat laten afkoelen maar je kan het ook meteen na bakken oprollen.
Je kunt het dan serveren gevuld met slagroom......mmmmmmm
 De mise an place , en zie een heus Micheal Jackson handschoentje haha. waar heb je die voor nodig?


 Met het handschoentje kan je de koekjes mooi oprollen en verbrandt ik mijn vingers niet. Want ze zijn heel heet die lekkere kniepertjes.

 Mooi oprollen met spatelstokje, ik rol ze tegenwoordig vrij groot op want de spuitmondjes van de Campina slagroom spuitbus is groter dan die van vroeger. En omdat de Campina slagroom lekkerder is heb ik daar de voorkeur aan. Ik kan natuurlijk ook zelf ook slagroom kloppen en daar een zakje klopfix aan toevoegen voor de stevigheid en deze in een spuitzak met smal spuitmondje doen. Dat gaan we volgend jaar maar proberen!

 Hier nog even de kerstcake van dit jaar. Deze cake maak ik ook ieder jaar weer. Een cakebeslag met daaraan een mengsel van 150 gr dadels, 150 gr walnoten, 1,5 tl honing gekookt in 200 ml Scottish Wishkey en deze door het beslag spatelen. En natuurlijk mocht de fondant kristal sterren niet ontbreken.


 Lekkere vanille cupcakes met fondant kerstornamentjes voor de kids. Smullen!


Dit is het laatste bericht voor dit jaar. Op naar 2013, en dat ik maar weer veel leuke berichtjes op mijn blog mag zetten.
Ik wens iedereen een    GEZOND 2013 !





Geen opmerkingen: